lauantai 28. syyskuuta 2013

 




 
LOKAKUUN HAASTE ITSELLENI.
 
Mä en ymmärrä miten mä noin vuosi sitten pystyin edes aloittamaan tuon laihduttamisen. Koska tätä on aivan hirveän vaikea enään jatkaa. Mä en ole enään lihava, ehei, painoa mulla ei ole kun vajaat 54 kiloa, ja paino indeksini ei saisi tästä enään laskea, sillä mulla ei ole aikomustakaan näännyttää itseäni anorektikon nälöiseksi. Ongelma on vain se, että miten mä jaksan ylläpitää omaa kuntoani ja ulkonäköäni? Haluaisin lisää lihaksia, koska nytkin esimerkiksi lapaluut selästä näkyvät pelkkinä luina. Haluaisin pyöreän ja kiinteän pyllynkin. Ja litteän vatsan. Tässä varmaan tuli kaikki ongelmat jotka pyörivät jokaisessa terveysblogissa ja treeniblogissa. Mutta mä ymmärrän niitten ihmisten ajattelu tavan. Viime aikoina mä oon vain syönyt ja elänyt melko epäterveellisesti, ja välillä olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja ollut aina noin viikon ns. 'kuurilla' ja sitten alkaa taas sama ylensyöminen ja ahmiminen, aivan kun en olisi koskaan edes ruokaa nähnytkään. Joillekkin tää kuulostaa varmaan hauskalta tai typerältä, mutta tää on oikeasti tosi iso ongelma. Jojo laihduttaminenkaan ei ole turvallista, ja musta tuntuu että mä olen joutunut sellaiseen pyörteeseen. Joo hei, mulle ei tarvitse tulla sanomaan että 'ei sun tarvii mitään laihduttaa, oot jo tarpeeks laiha!' tai 'lopeta toi jo, oot ihan tyhmä.' Noin sanoo ihmiset jotka eivät itse ole olleet ylipainoisia tai kokeneet rajua laihduttamista. Ei ne vaan ymmärrä.
Elikkäs, tää mun ongelma tässä näin on nyt se, että miten mä saisin jatkossa mun elämän tavat pysymään samalla linjalla, tarkoitan terveellisiä elämäntapoja, terveellistä ruokaa, liikuntaa ja varsinkin tuo syöminen on aika paha juttu mulle. Mä rakastan ruokaa, rakastan kokkailla ja leipoa, ja ennen kaikkea, rakastan suklaata ja ihan kaikkea ällö makeeta! Oon monesti aatellut että joo: 'pidän kerran viikossa karkkipäivän ja saan syödä vähän huonommin, ei haittaa.' toi on mun mielestä vieläkin ookoo, mutta tää ei oo rajottunut ainoastaan siihen yhteen päivään. Joskus mulla voi olla 3-4 päivän herkkuputki, ja sen jälkeen on huono olo sekä psyykkisesti että fyysisesti.
Mulla oli aiemmin paljon parempi olo fyysisesti, kun en syönyt kaikkea mässyä. Nyt kun tää syöminen on jatkunut, mun ruuansulatuskaan ei välillä pysy mukana :D joko on maha kipeä tai mitään ei tule viikkoonkaan ulos.
Nyt kun syksyn yo-kirjotukset on ohi, niin tällä kertaa mä otan itseäni oikeasti niskasta kiinni. Ensimmäinen päivä Lokakuuta osuu just maanantaiselle, ja se on erinomainen päivä aloitta uudestaan terveellisempi elämä! Viikonloppuna on aivan turha aloittaa mitään, sillä se on jo todettu monesti menneen läskiksi. Tässä lista niistä asioista mitä lupaan itselleni tässä kuussa:
 
1. Ruoka. Vastustan kiusasta ja olen syömättä vaaleaa leipää, pullaa ja keksejä. Korvaan nämä asiat hedelmillä, marjoilla ja toisilla terveellisillä kuitu tuotteilla ja paremmilla hiilihydraateilla, sillä vaaleassa viljassa on ainoastaan huonoja hiilihydraatteja ja rasvoja ja ainoastaan vähän kuitua tai ei ollenkaan. Mä osaan annostella itselleni sopivat annoskoot, siitä ei ole ongelmaa. Ainoastaan se mitä lautaselle laittaa on nyt tärkeää.
 
2. Liikunta. Aion viikoittain käydä 2-3 kertaa hölkkä lenkillä, ja myös 2-3 viikossa aion tehdä lihaskunto harjoituksia kotona. Mä en ole tottunut käymään salilla, enkä varmaan edes kehtaisi. Tai kyllä, jos mulla olisi joku jonka kanssa sinne mennä! oon jo tottunut itse punnertamaan pää punaisena oman huoneeni lattialla, ja toistaiseksi tuokin on ollut raskasta ilman 100 kg painoja. Päivä tai pari lepo päivää viikossa, mutta joka päivä aion olla ulkona!
 
3. Muuta. Mä aion hoitaa koulun edes jotenkin hyvin. Mulla on melko täysi jakso, ainoastaan neljä hyppy tuntia. Tekemistä riittää, ja vaikka syksy tulee ja illat pimenee, yritän pitää motivaation yllä. 23 päivä lokakuuta ollaan lähdössä Edinburghiin, joten silloin en aio olla tiukka itselleni. Aion nauttia koko loman ajan, viettää aikaa ystävien kanssa ja jopa syödä ihan hyvin. Lomalla saa nauttia, mutta seuraavat kolme viikkoa aion pitää itseni kurissa.
 
4. Aion hemmotella itseäni eritavalla. Ihanat sauna illat, kynttilät, musiikkia ja hedelmälautaset ja lämmin kuppi teetä iltaisin, se olkoot Lokakuun hemmottelu hetket!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti